παιδιά

Το portfolio 
      Το portfolio είναι ένας όρος που ακούγεται όλο και περισσότερο τα τελευταία πέντε χρόνια στην ελληνική εκπαίδευση και κατ΄επέκταση στο Νηπιαγωγείο.Τον τελευταίο καιρό γίνεται μια προσπάθεια εφαρμογής του στο Νηπιαγωγείο κυριότερα και λιγότερο στις υπόλοιπες βαθμίδες.
      Πρόκειται ουσιαστικά, για ένα φάκελο αξιολόγησης του μαθητή , στην περίπτωσή μας,του νηπίου που περιέχει αντιπροσωπευτικό υλικό από τη δουλειά του παιδιού και που αναδεικνύει την  εξελικτική του πορεία μέσα στο Νηπιαγωγείο σε διάφορους τομείς(είτε αυτός είναι συναισθηματικός,κοινωνικός,λεπτής κινητικότητας,δημιουργικότητας,κλπ).Συμπληρώνεται σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και απαιτεί συμμετοχή του παιδιού,του γονέα και του εκπαιδευτικού.Η κ.Βασιλική Βασίλα,Σχ.Σύμβουλος της 34ης Εκπ. Περ.Κ.Μακεδονίας έχει αναρτήσει ένα ενημερωτικό πακέτο σχετικά με τον ατομικό αυτό φάκελο παιδιού και τη λειτουργία του, ιδιαίτερα κατατοπιστικό και εύχρηστο.Παρακάτω παραθέτω το έντυπο αυτό υλικό:



ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ
(portfolio )





                   


Τα φύλλα εργασίας, που προτείνονται για χρήση του portfolio είναι αποτέλεσμα συνεργασίας των νηπιαγωγών των Πειραματικών Νηπιαγωγείων του Τ.Ε.Π.Α.Ε. του Α.Π.Θ. και νηπιαγωγών  του Νομού Πιερίας.

Ο Φάκελος του παιδιού πρέπει να περιέχει:
1. Το φύλο γνωριμίας (συμπληρώνεται από τους γονείς)
2. Φύλο αυτοαξιολόγησης του παιδιού (συμπληρώνεται από την/ τον νηπιαγωγό)
3. Ερωτηματολόγιο που ελέγχει την ανάπτυξη των παιδιών (χρονικά συμπληρώνεται από την/ τον νηπιαγωγό κάθε τρίμηνο)
4. Γραπτές παρατηρήσεις σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, που πραγματοποιούνται στη διάρκεια της χρονιάς κατά τακτά διαστήματα (τουλάχιστον μια φορά το μήνα)
5.Καταγραφές του/ της νηπιαγωγού στο χρόνο των ελεύθερων δραστηριοτήτων της συμμετοχής και του τρόπου συμπεριφοράς του παιδιού στις γωνιές παιχνιδιού και οι σχέσεις επικοινωνίας που αναπτύσσει με τα άλλα παιδιά. (4-5 για όλη τη χρονιά)
6. Αυθεντικά έργα των παιδιών
7. Φωτογραφίες από τη δράση των παιδιών σε διάφορες δραστηριότητες

Βασίλα Βάσω
Σχολική Σύμβουλος
34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας

Αναλυτικότερα σε κάθε γνωστικό αντικείμενο (μπορούν να υπάρχουν διαφανείς υποφάκελοι για κάθε γνωστικό αντικείμενο) και να περιλαμβάνουν:

1. Έκφραση και Δημιουργία  
ü      σχέδια και ζωγραφιές
ü      φωτογραφίες πρωτότυπων κατασκευών
ü      κολλάζ και άλλου τέτοιου είδους δημιουργίες
2. Μαθηματικά και Μελέτη Περιβάλλοντος
ü      φωτογραφίες των παιδιών να μετράνε ή να φροντίζουν φυτά κλπ
ü      πίνακες και άλλου τέτοιου είδους καταγραφές που έκανε το παιδί
ü      σχετικά «φύλλα εργασίας»
ü      σημειώσεις δικές μας που δείχνουν ότι το παιδί κατανόησε τις έννοιες που θέλαμε να    περάσουμε
3. Γλώσσα και επικοινωνία
ü      κασέτες με δείγματα ομιλίας, περιγραφών, διήγηση παραμυθιού ή μικρής ιστορίας ή γεγονότων και καταστάσεων που εντυπωσίασαν το παιδί
ü      δείγματα γραφής
ü      αυθόρμητες ιστορίες – διηγήσεις που υπαγόρεψε το παιδί
4. Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη
ü      σημειώσεις δικές μας για δείγματα αλληλεπίδρασης με άλλα παιδιά
ü      φωτογραφίες
ü      τρόποι επικοινωνίας και επαφής με άλλα παιδιά
ü      επαφή με τη/ τον νηπιαγωγό
5. Επαφή με τις νέες τεχνολογίες και την Πληροφορική
ü      Εξοικείωση και χρήση του Η/Υ









ΦΥΛΛΟ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ (συμπληρώνεται από τους γονείς)


1. Ονοματεπώνυμο παιδιού:

2. Όνομα υποκοριστικό:

3. Ημερομηνία γέννησης:

4. α. Θέση στην οικογένεια (π.χ. πρώτο παιδί, το μικρότερο από τρία κτλ).
Πρώτο παιδί:           το δεύτερο:             το τρίτο:              το μικρότερο:
    β. Αν υπάρχουν άλλα αδέλφια παρακαλούμε σημειώστε την ηλικία τους.

    γ. μοναχοπαίδι

5. Άλλα μέλη της οικογένειας, που μένουν μαζί σας:
Παππούς :                  γιαγιά:                     άλλα πρόσωπα:

6. Κατοικίδια ζώα και το όνομα τους:

7. Μητρική γλώσσα του παιδιού:

8. Μητρική γλώσσα των γονέων:

9. Γλώσσα που χρησιμοποιείτε στο σπίτι:

10. Παρακαλούμε πείτε μας αν το παιδί σας:

α) Έχει κάποιους ιδιαίτερους φόβους ή πράγματα που δεν του αρέσουν



β) Έχει κάποιες ιδιαίτερες ανάγκες-συνήθειες (π.χ. ιατρικές, διατροφικές, κτλ)



11. Τι αρέσει στο παιδί σας να κάνει; Με τι του αρέσει να παίζει;



12. Πως θα περιγράφατε την προσωπικότητα του παιδιού σας με λίγα λόγια:



13. Πως θα χαρακτηρίζατε την επικοινωνία τους παιδιού σας με άλλα παιδιά;



14. Έχει το παιδί σας εμπειρία από άλλα προσχολικά κέντρα; Αν ναι, παρακαλούμε διευκρινίστε:
Παιδικό σταθμό                    δημόσιο νηπιαγωγείο         ιδιωτικό νηπιαγωγείο

15. Αν ναι, πως θα τη χαρακτηρίζατε;


16. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από το νηπιαγωγείο για το χρόνο που έρχεται;



17. Πόσο συχνά θα θέλατε να επικοινωνούμε μαζί σας και τι σας ενδιαφέρει να μαθαίνετε από τη φοίτηση του παιδιού σας στο νηπιαγωγείο;



18. Υπάρχει κάτι άλλο που πιστεύετε ότι είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για το παιδί σας;


Σας ευχαριστούμε για την συνεργασία



ΦΥΛΛΟ  ΑΥΤΟ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (συνέντευξη με το κάθε παιδί από τη νηπιαγωγό στο χρόνο των ελευθέρων δραστηριοτήτων)

Όνομα παιδιού: …………………………..    Ημερομηνία:………………………


1.                              Θέλεις να έρχεσαι κάθε μέρα στο νηπιαγωγείο και γιατί;


2.                              Τι σου αρέσει πιο πολύ να κάνεις στο νηπιαγωγείο;


3.                              Με τι σου αρέσει να παίζεις;


4.                              Σε ποια γωνιά της τάξης (παρεούλα, βιβλιοθήκη, κουκλόσπιτο, μπακάλικο, οικοδομικού υλικού, ιατρείου, παιδαγωγικού υλικού, κουκλοθέατρο)προτιμάς να παίζεις πιο πολύ;


5.                              Με ποιον θέλεις να παίζεις πιο πολύ, είναι ο αγαπημένος σου φίλος και τι σου αρέσει σ’ αυτόν/σ’ αυτή;


6.                              Τι μαθαίνεις στο νηπιαγωγείο;


7.                              Τι νομίζεις ότι κάνεις πολύ καλά - ότι είσαι πολύ καλός σ’ αυτό και η νηπιαγωγός σου λέει μπράβο;


8.                              Κάνεις κάτι που στενοχωρεί τη νηπιαγωγό σου  και μπορεί  να λυπάται;


9.                              Τι είναι αυτό που δεν σου αρέσει καθόλου στο νηπιαγωγείο;


10.                          Υπάρχει  κάποια δραστηριότητα  (ιστορία – παραμύθι, τραγούδι) που σου αρέσει περισσότερο;


11.                          Θυμάσαι κάτι που να σε στενοχώρησε ή να σε φόβισε πολύ στο νηπιαγωγείο;


12.                          Αν η μαμά σου έλεγε πως δεν θα ξαναπάς στο νηπιαγωγείο, πως θα ένοιωθες;






ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΟΥ (Επιγραμματικός για να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα του παιδιού)


Όνομα παιδιού: _________________

Ηλικία: ____________________
Ημερομηνία: ___________________
Συναισθηματική και κοινωνική
Ανάπτυξη









Γλώσσα και Επικοινωνία
Μαθηματικά











Μελέτη Περιβάλλοντος
Επαφή και χρήση με Η/Υ









Δημιουργία και έκφραση
Στόχοι για τον επόμενο μήνα  ή δίμηνο ή τρίμηνο:



ΟΝΟΜΑ ΠΑΙΔΙΟΥ:

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
Προφορική επικοινωνία
Ημερομηνία
Δραστηριότητα-Παρατήρηση
Διηγείται/αφηγείται

























Περιγράφει/εξηγεί

























Συζητά/χρησιμοποιεί επιχειρήματα























Ανάγνωση
Ακούει και κατανοεί (διήγηση, κανόνα, απλά κείμενα)















Αναγνωρίζει οικείες λέξεις














Χρησιμοποιεί τη βιβλιοθήκη της τάξης















Εντοπίζει τον τίτλο, συγγραφέα, στοιχεία βιβλίου
















Γραφή και γραπτή έκφραση
Παράγει κείμενα με υπαγόρευση




























Γράφει το όνομα του στις εργασίες (κεφαλαία ή πεζά)













Αντιγράφει λέξεις


















ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΟΝΟΜΑ ΠΑΙΔΙΟΥ:

ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ –
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ - ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Διαχωρίζει αντικείμενα σε συλλογές με βάση 1 χαρακτηριστικό


Διαχωρίζει αντικείμενα σε συλλογές με βάση 2 χαρακτηριστικά


περιγράφει ομοιότητες



περιγράφει διαφορές



προσδιορίζει κριτήρια ταξινόμησης



επεξηγεί και αιτιολογεί τη δράση του





ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
κάνει 1-1 αντιστοίχηση με αντικείμενα


κάνει αντιστοίχηση με σύμβολα


συγκρίνει δύο συλλογές με αντικείμενα


συγκρίνει δύο συλλογές με
σύμβολα


αντιλαμβάνεται τη διατήρηση της ποσότητας


περιγράφει τη δράση του






ΑΡΙΘΜΗΣΗ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
εφαρμόζει τον κανόνα 1-1 με συνέπεια


γνωρίζει την ακολουθία των αριθμών ως…


αναγνωρίζει τους  αριθμούς ως …


αναγνωρίζει το πλήθος των αντικειμένων ενός συνόλου


κάνει πράξεις με μικρές ποσότητες αντικειμένων ή συμβόλων 




ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ – ΣΤΕΡΕΑ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
αναγνωρίζει τα σχήματα  σε καθημερινά αντικείμενα


χρησιμοποιεί σωστά τις ονομασίες


περιγράφει τα χαρακτηριστικά τους


συμπληρώνει πίνακες διπλής εισόδου με σχήματα – στερεά


μαντεύει το σχήμα όταν ακούει τα χαρακτηριστικά του


χρησιμοποιεί το σχετικό λεξιλόγιο




ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
μετράει με αυθαίρετες μονάδες μέτρησης


αναγνωρίζει σταθερές μονάδες μέτρησης


χρησιμοποιεί σωστά εργαλεία μέτρησης



ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
μπορεί να καταγράψει δεδομένα με δικό του τρόπο


επινοεί στρατηγικές επίλυσης


περιγράφει και εξηγεί τι κάνει


αιτιολογεί τις ενέργειές του με επιχειρήματα




ΧΩΡΟΧΡΟΝΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ


Κατανοεί χωροχρονικέςσχέσεις


κατακτά την έννοια της μέτρησης του χρόνου


ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ


αναγνωρίζει συμμετρίες στο περιβάλλον


Αναγνωρίζει και κατανοεί συμμετρικά σχήματα ως προς τον άξονα


αντιλαμβάνεται αναπαράγει διάφορα μοτίβα





ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ


Αναγνωρίζουν αριθμούς στο πληκτρολόγιο


Αξιοποιούν τον Η/Υ με λογισμικό που βοηθά στην ανάπτυξη μαθηματικών εννοιών


δημιουργούν και αποτυπώνουν με το δικό τους τρόπο μαθηματικές έννοιες – πράξεις κ.λ.π
































      Όνομα Παιδιού:  
      Ημερομηνία:





                                                      
Τίτλος βιβλίου …………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………......

Διάλεξα αυτό το βιβλίο γιατί…..




ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ ΤΙ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ























Ημερομηνία:







ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ – ΓΡΑΦΩ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ







ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ


































ΟΝΟΜΑ:





ΜΗΝΑΣ:






  


ΠΟΣΑ ΚΙΛΑ ΕΙΜΑΙ:



ΠΟΣΟ ΨΗΛΟΣ  - ΨΗΛΗ ΕΙΜΑΙ:









ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ (ΚΑΘΕ ΤΡΙΜΗΝΟ)


















































(Το παιδί με την προτροπή της νηπιαγωγού κάνει μια ζωγραφιά ελεύθερη, που θα γνωρίζει ότι θα μπει στον ατομικό φάκελο)
Όνομα:……………

Η ζωγραφιά του μήνα……………….



































ΠΙΝΑΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Οι πίνακες παρατήρησης μπορούν να εξυπηρετήσουν τους παρακάτω σκοπούς:
Χρονικό διάστημα παρατήρησης: (π.χ. από 13-10-2008 έως 17-10-2008) Πάντα σημειώνουμε το χρονικό διάστημα της παρατήρησης

1.                               Καταγράφουμε αν ένα παιδί εκδηλώνει μια συγκεκριμένη συμπεριφορά
π.χ. κόβει καλά με το ψαλίδι, χρησιμοποιεί το δεξί χέρι ή το αριστερό στη γραφή
2.                              Καταγράφουμε  τη συχνότητα μιας ορισμένης συμπεριφοράς
π.χ. παίζει μόνο του για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα
3.                              Καταγράφουμε τη συμπεριφορά ενός παιδιού για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα
π.χ. την ώρα του ελεύθερου παιχνιδιού τον τρόπο επικοινωνίας ή συνεργασίας με τα άλλα παιδιά
4.                              Καταγράφουμε φραστικά ή αριθμητικά το βαθμό έντασης μιας ιδιότητας ή ενός χαρακτηριστικού.
Π.χ. συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια με πρωταγωνιστικό ρόλο συχνά, πολύ συχνά, σπάνια, ποτέ


Παράδειγμα πίνακα παρατήρησης συμπεριφοράς
ONOMA:
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ:
ΩΡΑ: ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Παίζει μόνο του… * * * * *
13-10-2008 – 17- 10- 2008
παίζει με άλλο παιδί

παίζει με μια μικρή ομάδα παιδιών * * * *
21-10-2008 -30-10 2008
παίζει με μεγάλη ομάδα παιδιών

έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο παιχνίδι*  
31-10-2008






ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΩΝ

1ο παράδειγμα

Συμμετοχή σε συζήτηση στην παρεούλα
 Χρονική διάρκεια:
ΟΝΟΜΑ
ΣΥΜΜΕΤΟΧΉ έντονη- μερική – παθητική - άρνηση
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

















2ο παράδειγμα

Χρονική διάρκεια:
Ελεύθερες δραστηριότητες –
Ασχολίες παιδιών
ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΕΣ: ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ,ΚΟΛΑΖ, ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ,ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΟΝΟΜΑ:













3ο παράδειγμα

 Χρονική διάρκεια:

ΟΝΟΜΑ
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΜΑΡΙΑ
ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ, ΠΑΖΛ, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΓΙΩΡΓΟΣ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΚΙΑ, ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ,ΚΟΛΑΖ
















ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ – ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΤΡΙΜΗΝΟ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:
ΟΝΟΜΑ:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ










ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ – ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΓΡΑΦΗΣ – ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ










ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ











ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ






ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ UNICEF
·         Έχω δικαίωμα να μην ακούω τους τσακωμούς σας.
o    Με αναστατώνουν.
·         Έχω δικαίωμα να ρωτάω πολλά «γιατί».
o    Γιατί είμαι μικρός και πρέπει να μάθω.
·         Δεν θέλω και δεν πρέπει να μου κάνετε όλα τα χατίρια.
o    Με κακομαθαίνετε.
·         Μην με αντιμετωπίζετε με γέλιο και ειρωνεία όταν λέω κάτι.
o    Δεν είμαι χαζός, μικρός είμαι.
·         Σας έχω ανάγκη, έχω δικαίωμα να είμαι αρκετές ώρες την ημέρα μαζί σας.
o    Δεν χρειάζομαι όμως συνέχεια την προσοχή σας.
·         Έχω δικαίωμα στην τρυφερότητα.
o    Είμαι παιδί και μου αρέσουν τα χάδια και τα φιλιά.
«Αν μια μέρα, τα παιδιά του κόσμου γελάσουν όλα μαζί... θα ‘ναι μια μεγάλη μέρα»
ΤΖΙΑΝΙ ΡΟΝΤΑΡΙ



ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΖΟΥΝ
        
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική...
    • Μαθαίνει να κατακρίνει.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα...
    • Μαθαίνει να καυγαδίζει.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία...    
    • Μαθαίνει να είναι ντροπαλό.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα στη ντροπή...                                           
    • Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα σε κατανόηση...
    • Μαθαίνει να είναι υπομονετικό.             
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα σε ενθάρρυνση...
    • Μαθαίνει να έχει εμπιστοσύνη.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο...
    • Μαθαίνει να εκτιμά.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα σε δικαιοσύνη...
    • Μαθαίνει να είναι δίκαιο.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα σε επιδοκιμασία...
    • Μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα σε ασφάλεια...
    • Μαθαίνει να πιστεύει.
  • Αν ένα παιδί ζει μέσα σε παραδοχή και φιλία...
    • Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο.
R.RUSSEL